Z Koźla dla Abidżanu. 16 tramwajów wodnych

Damen Shipyards Koźle Sp. z o.o. buduje szesnaście tramwajów wodnych. Pierwsze jednostki mają trafić do Abidżanu, największego miasta *stolicy Wybrzeża Kości Słoniowej, jeszcze w tym roku. To efekt modernizacji komunikacji miejskiej.

– Przygotowaliśmy projekt koncepcyjny. Opracowana została dokumentacja projektowa. Przez następne kilkanaście miesięcy, do końca pierwszego kwartału 2017 roku, będziemy zaangażowani między innymi w budowę promów dla klienta z Abidżanu – mówi Jacek Małek, prezes stoczni Damen. – Jednostki mają mieć 18 metrów długości, 6 metrów szerokości. Jest to zupełnie nowy projekt. Na pokład będą mogły zabrać do 130 pasażerów. O tym, że zlecenie trafiło właśnie do Koźla zdecydowała specjalizacja naszej stoczni. Kadłub będzie zbudowany z blachy „piątki”, co nie zdarza się zbyt często w jednostkach pływających. Będą to jednostki, które mają pływać w obrębie granic miasta, pomiędzy jego dzielnicami. Każdy z promów będzie napędzany dwoma silnikami Volvo-Penta D5A o mocy 120 KM każdy (* kor. 4.11.16 r.), co da mu prędkość około 8 węzłów.

DAMEN 03
Fot. Damen Shipyards Koźle Sp. z o.o.

Abidżan (fr. Abidjan) jest *stolicą najważniejszym ośrodkiem gospodarczym, naukowo-kulturalnym i turystycznym Wybrzeża Kości Słoniowej (Afryka Zachodnia), kraju będącego największym producentem kakao na świecie. W Abidżanie mieszka około 4,7 mln ludzi (2014), co stanowi 20 procent całkowitej populacji kraju. To także położony w Zatoce Gwinejskiej (Ocean Atlantycki) ważny, o dużych możliwościach rozwojowych, port morski http://www.portabidjan.ci/en. Największą zmorą mieszkańców i gości metropolii jest komunikacja miejska. Miasto położone jest nad laguną Ebrié połączoną z Zatoką Gwinejską kanałem Vridi. Plany modernizacji dróg, budowy mostów, obejmują również modernizację powstałych w 1980 roku linii tramwaju wodnego. Dziesięć z trzynastu dzielnic Abidżanu położonych jest właśnie nad laguną.

ABIDZAN Google
Fot. Google

Po dwudziestu latach funkcjonowania tramwaju wodnego w Abidżanie pojawiły się poważne problemy. Z eksploatacji wyłączane były kolejne jednostki Abidżan Transport Company (SOTRA). Z 28 statków w 2008 roku do 10 jednostek w 2012 r. SOTRA, spółka publiczna, obsługiwała dotychczas około 70 proc. ruchu pasażerskiego na lagunie Ebrié. Pozostałe 30 proc. zagospodarowali indywidualni przewoźnicy (około 35 łodzi w 2010 roku). Problem w tym, że stan taboru zabierającego na pokład od 100 do 130 osób nie daje gwarancji bezpiecznej żeglugi. Często dochodzi do przeciążania jednostek, awarii silników.

Kryzys w przewozach pasażerskich w stolicy Wybrzeża Kości Słoniowej doprowadził do tego, że rząd zdecydował się na zniesienie monopolu Abidżan Transport Company (SOTRA). Na rynek wkracza Rainbow Ferry Lines. Spółka zależna od inwestującego na Wybrzeżu Kości Słoniowej tureckiego holdingu Yildirim http://www.yildirimholding.com/ . Nowy przewoźnik, według informacji prasowych, zamierza zainwestować 20 miliardów franków CFA (ok. 130 mln zł) i zbudować, za te pieniądze, dziesięć nabrzeży oraz stacji, pomiędzy którymi będzie kursowało 45 nowych, spełniających międzynarodowe standardy bezpieczeństwa, tramwajów wodnych. Ostatniego słowa nie mówi też kierownictwo SOTRA, planując inwestycje na 7,5 miliarda franków CFA. Ta publiczna spółka chce zakupić kilkanaście łodzi oraz zbudować co najmniej osiem nowych stacji. W tej chwili zarządza trzema liniami tramwajów wodnych łączących cztery stacje laguny. Podróż tramwajem wodnym, w zależności od trasy, trwa od 8 do 30 minut.

ABIDZAN 02
Tramwaj wodny w Abidżanie. Fot. Internet

Tramwaje wodne z Polski trafią do odbiorcy w partiach po cztery jednostki. Pierwsza miałaby dotrzeć do Afryki w grudniu br., a ostatnia w marcu 2017 roku. Już sam transport będzie logistycznym wyzwaniem. Zanim trafią do ładowni statków handlowych w Szczecinie lub Hamburgu pokonają kilkaset kilometrów na pokładach barek. Po dwie na jednej. Jeśli jednak stan wody w Odrze uniemożliwi transport Odrzańską Drogą Wodną, to jednostki trafią do portu morskiego drogą lądową. Taki scenariusz był już realizowany przez stocznię wielokrotnie.

Damen Shipyards Koźle wchodzi w skład Damen Shipyard Group, skupiającej ponad 30 stoczni na całym świecie. Grupa od lat obecna jest na rynkach afrykańskich.

Opracowanie: S. Sahajdak

Przy opracowaniu informacji korzystano z następujących źródeł:
www.jeuneafrique.com
news.abidjan.net (1)
news.abidjan.net (2)
en.wikipedia.org/wiki/Abidjan
ladiplomatiquedabidjan.com
www.civox.net 
www.ladiplomatiquedabidjan.com 
www.acturoutes.info 
www.acturoutes.info 
koaci.com 

* W dniu 4.11.2016 r. wprowadziliśmy korektę w mocy silnika. Błędnie podaliśmy wartość 240 KM. Powinno być 120 KM każdy.
* 6.11.2016 r. Dziś red. Elżbieta Kubowska z „Kuriera Szczecińskiego”, delikatnie w swojej formie, w trakcie rozmowy na Nabrzeżu Bułgarskim zwróciła uwagę na fakt, że Abidżan nie jest stolicą Wybrzeża Kości Słoniowej od 1983 roku. Mam nadzieję, że to jest ostatnia poprawka w tym tekście. Stolicą Wybrzeża Kości Słoniowej jest Jamusukro. Panie Elżbieto, dziękuję, poprawiam, a czytelników za wprowadzenie w błąd – przepraszam. S. Sahajdak